از آنجا که حواشی و اخبار ممنوعیت واردات و رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ ادامه دارد، روز سه‌ شنبه ۱۸ مهر ماه نیز مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد به طور ضمنی از رجیستر شدن آیفون ۱۴ خبر داد. خبری که به سرعت از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا تکذیب شد.

اسلام پناه در این نشست خبری گفت: اگر محدویت‌ های ارزی کم شده و وزارت ارتباطات صلاح بداند این کالا در آینده رجیستر خواهد شد.

در پی انتشار این خبر روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به این نتیجه رسید که موضوع صدور مجوز ثبت سفارش برای واردات گوشی همراه و مدیریت سامانه همتا بر عهده وزارت صمت است و اعلام کرد:چنانچه وزارت صمت مجوز واردات انواع یک گوشی را صادر کند، پس از آن سازمان تنظیم مقررات نسبت به ارزیابی انطباق با ضوابط و استانداردها اقدام و اگر نتایج آزمونها ذکر شده مطابق با استاندارد باشد، این سازمان نسبت به صدور تاییدیه و اعلام نتیجه به گمرک در پاسخ به استعلام انجام شده از این سازمان اقدام و مسیر صدور مجوز واردات طی می‌شود.

سازمان مذکور از طریق آزمایشگاه های معتمد با انجام آزمونهای سازگاری الکترومغناطیس، ایمنی ، رادیویی و همچنین آزمونSAR (میزان شدت انرژی ساطع شده از تلفن) را بررسی می‌کند و در آزمونSAR اگر سطح میزان انرژی ساطع شده به میزان استاندارد باشد، سازمان تنظیم نتیجه را به گمرک اعلام و مسیر صدور مجوز واردات طی می‌شود.

بر این اساس در واقع نهادها و متولیان این موضوع در کشور طبق قانون وظایفی را برعهده دارند که یک گوشی چه آیفون ۱۴ یا گوشی دیگری بتواند به کشور وارد شود و مجوزها را دریافت کند. پس از آنکه سیر اخذ مجوزهای مختلف از گمرک، وزارت صمت، سامانه همتا و غیره انجام شود، در پایان کار یک ارجاع به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی انجام می‌شود که در آنجا استانداردهای گفته شده بررسی و در نهایت نظر نهایی به سازمان گمرک اعلام می‌شود. به عبارتی گوشی پس از اینکه مجوزهای لازم را دریافت کند، برای تعیین میزان انطباق با ضوابط و استانداردها به وزارت ارتباطات ارجاع داده می شود.

از طرفی نیز مجتبی توانگر ، نماینده مردم تهران در شبکه اجتماعی ایکس ضمن اشاره به خبر پیگیری رفع ممنوعیت واردات آیفون‌ و رجیستری گوشی‌ های آیفون ۱۴ و ۱۵ و پیگیری جدی موضوع ممنوعیت واردات آیفون توسط معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: «چالش واردات تلفن‌ همراه‌ آیفون با دستور سریع و‌ دغدغه‌ مندانه دکتر مخبر (دیروز صبح) به جریان افتاد.

امیدوارم وزیرصمت نیز با توجه به معضلات بازار تلفن‌ همراه‌، سریعتر به‌موضوع رسیدگی و گزارش را به مجلس و فرمانده اقتصادی دولت اعلام نمایند. کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس تاحصول نتیجه و حل مشکل پیگیر است.»

در نامه ای محمدرضا محمدخانی خطاب به وزیر صمت نوشت: نامه شماره۲۱۷۷۷۷۷ مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ نماینده محترم مردم شهرستان های تهران، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی درخصوص “بیان معضلات و برخی راهکارها پیرامون بازار تلفن همراه کشور” به استحضار جناب آقای دکتر محمد مخبر، معاون اول محترم رئیس جمهور رسید.”

ممنوعیت و رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ به دفتر مخبر رسید / خبرهای خوب در راه است؟ + سند

از آنجا که یکی از دلایل ممنوعیت واردات آیفون را ارزبری آن عنوان می کنند، سوال این است که چرا واردات گوشی های دیگر به کشور ممنوع نیست؟

یا اگر واردات آیفون‌ ۱۴ و ۱۵ به بازار ایران ممنوع است و ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده که این محصولات کالای قاچاق محسوب می‌شوند و توزیع آنها در بازار توقیف خواهد شد، چرا سایر محصولات و لوازم جانبی مدل های آیفون در کشور خرید و فروش می شود؟

از آنجا که دلایل گفته شده درخصوص ممنوعیت واردات و رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ چندان منطقی به نظر نمی رسد، باید منتظر آینده و سرنوشت این کالا ماند.رکنا