بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو دلار مهمترین عامل موثر بر قیمت خودرو است و در بسیاری از مواقع قیمت خودرو جلوتر از قیمت دلار حرکت میکند، به این معنا بسیاری از خودروها همواره در بازار با قیمت کنونی دلار قیمتگذاری نمیشوند بلکه با احتساب قیمتی بالاتر از قیمت کنونی دلار نرخگذاری میشود و این امر […]
بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو
دلار مهمترین عامل موثر بر قیمت خودرو است و در بسیاری از مواقع قیمت خودرو جلوتر از قیمت دلار حرکت میکند، به این معنا بسیاری از خودروها همواره در بازار با قیمت کنونی دلار قیمتگذاری نمیشوند بلکه با احتساب قیمتی بالاتر از قیمت کنونی دلار نرخگذاری میشود و این امر به ویژه در مورد خودروهای وارداتی دست دوم رایجتر است. بنابراین اگر جریان کنونی که در افزایش قیمت دلار شکل گرفته مقطعی نباشد و دلار به کانال ۶۰ هزار تومان وارد شود و این افزایش قیمت موقتی، هیجانی و متاثر از رویدادهای اخیر سیاسی نباشد، بیتردید به تناسب افزایش قیمت دلار جهش قیمت خودرو نیز تداوم خواهد یافت و در آینده نزدیک افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودرو را در پیش خواهیم داشت. هنوز افکار عمومی بر این باور است که جریان کنونی افزایش نرخ دلار دائمی نیست و به دلیل رویدادهای سیاسی که در منطقه حادث شده شوکی هیجانی به بازار وارد شده است و در صورت آرام شدن شرایط، دلار به نرخهای پیشین بازمیگردد. همچنین این تصور وجود دارد که دولت با هدف تامین بودجه مورد نیاز برای پرداخت پاداش و عیدی پایان سال دست به نوسانگیری دلار زده و پس از گذر از این بازه زمانی دوباره قیمت دلار را به جریان طبیعی خود بازمیگرداند. اگر این گمانها درست نباشد و رشد قیمت دلار تا یک ماه دیگر نیز ادامه یابد، علاوه بر بازار خودرو که اکنون نیز جهش قیمتها را تجربه میکند، شرکتهای خودروساز به ویژه سازندگان خودروهای مونتاژی نیز قیمت محصولات خود را افزایش خواهند داد. هرچند ممکن است قیمت خودروهای ساخت دو خودروساز بزرگ کشور به صورت دستوری ثابت نگه داشته شود، اما این دستوری شدن نه تنها به کاهش قیمت در بازار نمیانجامد بلکه گرانی خودرو در بازار را تشدید میکند، چون با قیمت دستوری توزیع خودرو نامناسب میشود. تنها عاملی که میتواند در ماههای پیش رو شیب افزایش قیمت خودرو را کم کند، افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان داخلی است. با توجه به اینکه خبری از واردات نیست و ۷۰۰۰ خودرویی هم گفته شده وارد شدهاند هنوز حتی پلاک نشدهاند و دولت هم وعدهای که برای واردات ۱۰۰ هزار خودرو داده بود را عملی نکرده و تنها ۵ تا ۶ درصد از تعداد موعود وارد شده؛ بنابراینها میتوان از واردات خودرو به عنوان پروژهای شکستخورده یاد کرد. در شرایط افزایش قیمت دلار به طور معمول کسی به دلیل نگرانی از متضرر شدن حاضر به فروش خودرو نیست.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری – تحلیلی نقش جهان نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.