سخنگوی دولت: با وجود افزایش فروش نفت هزینههای جاری کشور را عمدتاً از مالیات تأمین کردیم / اگر یک دولتی نمیخواهد مسئولیت حل مسائل را بپذیرد چرا کاندیدا میشود؟ / تورم کاهشی شده؛ فاصلهی طبقاتی کم شده / رئیسی بهصورت مستمر نشست خبری دارد
علی بهادری سخنگوی دولت می گوید طی دو سال گذشته درست است که ما فروش نفت را افزایش دادیم ولی همزمان سعی کردیم اثر یا وزن نفت را در بودجه عمومی کاهش دهیم، آخرین آماری که امسال تا این هشت ماه اول منتشر شد ۵۲ درصد بودجه عمومی از محل مالیات تأمین شد. بودجه عمومی […]
علی بهادری سخنگوی دولت می گوید طی دو سال گذشته درست است که ما فروش نفت را افزایش دادیم ولی همزمان سعی کردیم اثر یا وزن نفت را در بودجه عمومی کاهش دهیم، آخرین آماری که امسال تا این هشت ماه اول منتشر شد ۵۲ درصد بودجه عمومی از محل مالیات تأمین شد. بودجه عمومی برای هزینههای جاری کشور است.
به گزارش نقش جهان روزنامه کیهان از روزنامههای حامی دولت سیزدهم گفتوگویی با علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت انجام داده که مشروح این گفتگو را در ذیل میخوانید:
آقای دکتر بهادری میخواهیم گفتگو را با یک انتقاد شروع کنیم. از منظر بسیاری از علاقهمندان به دولت سیزدهم، متاسفانه دولت در بحث اطلاعرسانی مقداری ضعیف عمل کرده است و همین باعث شده که برخی از مخالفان دولت، اقدام به تخریب دستاوردهای دولت سیزدهم کنند. جریان مقابل و مخالف دولت روی ایجاد و تبلیغ این انگاره که وخامت اوضاع اقتصادی در کشور در حال تشدید است، گرانیها ادامهدار شده و تورم و مشکلات مالی فزاینده شده است کار میکنند و سعی در این دارند که دولت سیزدهم را ناکارآمد نشان دهند. هدفشان هم این است که کارنامه سیاهی که دولت قبل داشته و وضعیتی که به دولت سیزدهم تحویل داده شده است فراموش شود. اولین سؤال ما این است که دولت چه چیزی را تحویل گرفت؟ و چرا علیرغم بهبود شرایط، برخی از این شاخصها بعد از دو سال و چند ماه هنوز بهبود پیدا نکرده است؟
برای تحلیل وضعیت بهتر است از این نقطه شروع کنیم که وقتی دولت عنان امور را به دست گرفت شرایط چگونه بود و در چه شرایطی مردم مسئولیت اصلاح وضع را به این دولت سپردند.
فضای اقتصادی کشور که گلایه اصلی مردم در این سالها بود استمرار پیدا کرد. یعنی ما تورمهای بالای چندساله را داشتیم. سه چهار سال بود که ما تورمهای سالانهمان از میانگین تورم صد ساله گذشته بالاتر بود. شهریور ۱۴۰۰ تورم نقطه به نقطه بانک مرکزی ۵۹/۳ درصد بوده که در ۷۰ سال اخیر بیسابقه است یعنی فضای اقتصادی و فضای فرهنگی و فضای نشاط اجتماعی در بدترین شرایط بوده است. در حوزه سیاست خارجی هم تخم مرغها در یک سبد سرمایهگذاری شده بود. این تخم مرغهای سبد را آمریکا به نوعی شکانده بود و این سبد را پاره کرده بود. نتیجه این شد که استراتژی دشمن که میگفت من ایران را باید ارتباطاتش را قطع کنم، به یک بنبست بکشانم و اجازه ارتباطات خارجی به او ندهم مؤثر شد، چون ما هم در سبد غرب سرمایهگذاری کرده بودیم. مجموعا سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع من همه را سعی کردم خیلی خلاصه یادآوری کنم که فضای موجود چگونه بود.
مردم هم طبیعتا میبینند وقتی حاکمان میگویند کلید حل مشکلات در سوی دیگر جهان است نه داخل خاکهای کشورمان بعد هم میبینند آن بدعهدی میشود و این کلید میشکند یا بالاخره کار نمیکند و اثرگذار نیست ناامید میشوند یک فضای ناامیدی خاصی حاکم بر جامعه بود دولت در چنین شرایطی مسئولیت حل مسائل را پذیرفت. به این نکته تاکید میکنم بعد مقایسه میکنیم اکنون وضعیت چگونه است.
ما باید حتما معتقد باشیم و هستیم که هر دولتی که روی کار است مسئول حل مسائل روز کشور است در این هیچ شک و تردیدی نیست یعنی اگر اساسا یک دولتی نمیخواهد مسئولیت حل مسائل را بپذیرد چرا کاندیدا میشود؟ چرا در انتخابات شرکت میکند؟ اما مسئله این است که ما حواسمان باشد که وقتی میخواهیم دولت را ارزیابی کنیم که موفق بوده در حل مسائل یا موفق نبوده باید به صورت مقایسهای ارزیابی کنیم که کجای کار بوده به کجای کار رسیده. یک مثالی میزنم که موضوع را خوب روشن کند. مسابقات دو امدادی را دیدهاید که دو سه نفر دونده هستند که هر کسی یک بخشی از مسیر را میدود، بعد او چوب را یا آن نشان را به دونده بعدی تحویل میدهد (از وسط مسیر دونده بعدی میدود) و با بقیه رقابت میکند.
در این دوی امدادی نگرانی کشور دونده قبلی نشان (که همان وضعیت دولت و کشور بود) را در چه جایگاهی به ما داد، تورم ۶۰ درصدی، میانگین تورم سه چهار ساله بالاتر از صدساله کشور بود، کشور دچار رکود اقتصادی بود، نرخ رشد اقتصادی ما میانگینش در دهه نود، ۰/۴ درصد است و مسائلی که در عرصههای مختلف عرض کردم. یعنی وقتی نشان تحویل این دولت شده یک چنین جایگاهی بوده و این دولت مسئولیت را پذیرفته که بتواند نشان را جلو ببرد.
الان به چه شاخصهایی رسیدیم؟ نرخ رشد اقتصادی ما که تقریبا طی دهه گذشته صفر بوده الان به حدود ۵ درصد در میانگین این دو سال و نیمه گذشته رسیده است. آخرین نرخ رشد اقتصادی که مرکز آمار ایران برای ۶ ماهه ابتدائی سال ۱۴۰۲، منتشر کرده بالای ۷ درصد بوده، تورمی که شهریور ۱۴۰۰ حدودا ۶۰ درصد بود امروز به حدودا ۳۹/۵ درصد رسیده یعنی زیر ۴۰ درصد یعنی جلوی یکسوم بار تورمی گرفته شده این در شرایطی است که جنگ روسیه و اوکراین را داشتیم که باعث افزایش نرخ کالاهای اساسی در جهان و افزایش نرخ انرژی در جهان شده بود و یعنی دوره تورمی را پشت سر گذاشتیم. کاهش نرخ رشد نقدینگی به مهار تورم کمک میکند. سرمایهگذاری یا تشکیل سرمایه ثابت که رشد اقتصادی را محقق میکند پویایی و ایجاد اشتغال را محقق میکند طی دهه ۹۰ میانگیش منفی پنج درصد بوده. دقیقتر بگویم میانگین نرخ سرمایه ثابت در دهه ۹۰ منفی ۵/۲ درصد بوده این نرخ در این دوسال و نیم دولت عددش به بالای سه درصد رسیده است. طرحهای سرمایهگذاری خارجی در همین دوسال آخر منتهی به این دولت حدودا سه میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی تصویب شده در این دو سال اول ابتدائی این دولت حدود بیش از ۹ میلیارد دلار یعنی حدود سه برابر شده. طرحهای اصلی سرمایهگذاری خارجی. علیرغم اینکه در همین ایام خیلی از بدهیهای گذشته هم تسویه شده آغاز شد، فقط یک فقره اشاره کنم از اوراق مالی که در دورههای گذشته منتشر شده طی این دو سال ۴۲۱ هزار میلیارد تومان توسط این دولت تسویه شده است. تسویه اوراق یعنی تسویه بدهیهایی که از قبل به این دولت واگذار شده این اقدامات باعث شده نرخ بیکاری ما هم از حدود ۹/۷ درصد به حدود ۷/۹ درصد شده است. یعنی اشتغال کمکم دارد راه میافتد. رشد اقتصادی کمکم دارد راه میافتد. تورم کمکم دارد کاهش پیدا میکند. یعنی دوی امدادی که نشان را در یک جایگاه نامناسبی تحویل این دولت شد، الحمدلله به تدریج دارد جایگاه ارتقا پیدا میکند.
اینکه بگوییم همه شاخصها خوب است وضعیت سفره مردم و معیشت به وضعیت قابل قبولی رسیده است خیر، هنوز این دونده دوم دوی امدادی نتوانسته به آن سطحهای مطلوب برخی از شاخصها برسد. نتوانسته مثلا تورم را به آن نقطهای که مطبوع خودش هم هست برساند، ولی مسیر سرعت حرکت این دونده به کلی مسیر متفاوتی را نشان میدهد که انشاءالله میتوانیم شاهد ارتقای شاخصها در سالهای آتی با همین مسیر اگر حرکت کنیم، باشیم.