بلوکه کردن پول پیش پرداخت خودرو چیست؟
رشد قارچ گونه شرکت های پیش فروش خودرو
در واقــع پولی که مردم به حســاب واریز کردهاند،هنوز جای نرفته، تنها در حســاب مردم بلوکهشدهاســت. دولت با ایــن کار میخواســت این پول بهاصطــلاح از جریان تبادلات مالی شــب عید خارجشــود. البته این کار از نظر منطق اقتصادی مشکلدارد و بــه جــای آنکه این پول به ســمت تولید وفعالیتهای مولــد اقتصادی مانند بازار ســرمایه،کانالسازی شود، […]
در واقــع پولی که مردم به حســاب واریز کردهاند،
هنوز جای نرفته، تنها در حســاب مردم بلوکهشده
اســت. دولت با ایــن کار میخواســت این پول به
اصطــلاح از جریان تبادلات مالی شــب عید خارج
شــود. البته این کار از نظر منطق اقتصادی مشکل
دارد و بــه جــای آنکه این پول به ســمت تولید و
فعالیتهای مولــد اقتصادی مانند بازار ســرمایه،
کانالسازی شود، صرفا ً فریز شده است. ما فقط در
فکر حل مسئله امروز به صورت موقتی هستیم.
متاسفانه سیاستگذاری و نحوه اجرای ثبتنام و کل
طرح واردات خودرو تاکنون بســیار پراشکال بوده
است. اخیرا ً هم برای مکش بیشتر پولهای موجود
در بازار از مردم دعوت کردهاند که برای خودروهای
ســال آتی ثبتنام کنند، با یک حساب سرانگشتی
میتــوان متصور بود که قریــب ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار
نفر برای خودروهای داخلی ثبتنام خواهند کرد و
۱۱۰ همت نیز در نهایت از مجرای ثبت نام خودرو
بلوکه خواهد شــد. نحوه ثبتنام گنگ و غیرشفاف
فعلی حرکتی به شــدت خطرناک اســت و ممکن
اســت به یک فاجعه منتهی شــود. اگــر دولت در
عمل به تعهداتش شکســت بخورد که احتمال این
یکی بیشتر است، دوباره فاجعه سالهای ۹۶ و ۹۷
رقــم خواهد خورد. در ۳ مــاه آینده دولت در یک
قمار بزرگ شــرکت خواهد کــرد. اگر در این قمار
ببازد فقط پول از دســت نداده بلکه مسئله به یک
آبروریزی بزرگ ختم خواهد شد.
در نهایت طبق اعلام مسئولین وزارت صمت، ۱۲۰
هزار نفر برای دریافت خودروهای وارداتی ثبت نام
کردند و در مجموع ۶۰ هزار میلیارد تومان در قالب
مبالــغ ۵۰۰ میلیون تومانی بــه صورت وکالتی در
بانکها بلوکه شد.
در حال حاضر تنها ۱۲۰۰ خودرو وارد کشــور شده
اســت و به گفته کارشناســان، دولت در خصوص
چالــش تامین ارز و جزئیات اجرایی شفافســازی
لازم را به عمل نیاورده اســت. نگرانیهای بسیاری
نیــز از ســوی برخی منتقدین اظهار شــده که در
نهایــت عدم توانایــی دولت در تامیــن این مقدار
خودرو ممکن است به یک چالش امنیتی اعتراضی
مبدل شود.
محمدرضا شهبخش مدیرعامل صنایع خودروسازی
کرمــان در اینباره به آفتابنیوز گفت: بر اســاس
قانون فعلی میتوان ســالانه تــا ۱۰ درصد تولید
داخل واردات انجام داد. اگر خودروســازی ما ۱ تا
۱ میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو نیز تولید کند، ما به
واردات ۵۰۰ هزار خودرو بیشــتر برای پوشش نیاز
داخلی احتیاج خواهیم داشت. البته در مورد نحوه
فعلی ثبتنام واردات خودرو، طبیعی است که نظر
کارشناســی بنده مثبت نیست، اما به هر حال این
وزارت صمت است که باید در این خصوص پاسخگو
باشد، مهمترین فاکتور در این بین بحث تامین ارز
اســت. بهترین گزینه این است که بر اساس منطق
و شــرایط بازار کار را جلو برد، باید قوانینی حاکم
باشد که منافع مصرفکننده و تولیدکننده را لحاظ
نمایید.
امیر حســن کاکایی عضو هیئت علمی دانشــکده
مهندســی خودرو دانشــگاه علم و صنعت نیز در
اینبــاره گفت: در واقع پولی که مردم به حســاب
واریــز کردهاند، هنوز جای نرفته، تنها در حســاب
مردم بلوکهشده است. دولت با این کار میخواست
این پول به اصطلاح از جریان تبادلات مالی شــب
عید خارج شود. البته این کار از نظر منطق اقتصادی
مشکل دارد و به جای آنکه این پول به سمت تولید
و فعالیتهای مولد اقتصادی مانند بازار ســرمایه،
کانالسازی شود، صرفا ً فریز شده است. ما فقط در
فکر حل مســئله امروز به صورت موقتی هســتیم.
متاسفانه سیاستگذاری و نحوه اجرای ثبتنام و کل
طرح واردات خودرو تاکنون بســیار پراشکال بوده
است. اخیرا ً هم برای مکش بیشتر پولهای موجود
در بازار از مردم دعوت کردهاند که برای خودروهای
ســال آتی ثبتنام کنند، با یک حساب سرانگشتی
میتــوان متصور بود که قریــب ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار
نفر برای خودروهای داخلی ثبتنام خواهند کرد و
۱۱۰ همت نیز در نهایت از مجرای ثبت نام خودرو
بلوکه خواهد شد.
این کارشــناس صنعت خودرو افزود: نحوه ثبت نام
گنگ و غیرشفاف فعلی حرکتی به شدت خطرناک
اســت و ممکن اســت به یک فاجعه منتهی شود.
اینکه وزارت صمت خود را در حد یک فروشــنده
و نمایشــگاهدار ماشین تنزل داده و دولت در نقش
فروشــنده و دلال فروش خودرو ظاهر شده است،
حتما ً بدون تبعات نخواهــد بود. اخیرا ً هم مجلس
تصمیم گرفت عرضه خــودرو در بورس را از بحث
لایحه بودجه حذف کند، خود این حرکت ضد اصل
۴۴ اســت و مبانی اقتصادی کمونیستی را به ذهن
متبادر میکند، یعنی دولت نه تنها ۲ خودروســاز
بــزرگ را به بخش خصوصی واقعــی واگذار نکرد،
بلکــه واردات و فــروش خــودرو را نیــز خود به
نحوی در دست گرفته اســت. به زبان ساده دولت
در حــال حاضر در حال قمار بر روی این مســئله
است و امیدوار است دست و تاس خوبی برایش در
آینده بیاید و رقم بخورد. مسئله واردات خودرو دو
حالت بیشتر ندارد، یا پروسه واردات کامل می شود
کــه در این حالت در نهایت مثــلا ً قیمت النترا به
جــای ۲.۵ میلیارد به ۲ میلیارد کاهش قیمت پیدا
میکند و بعید اســت تبعات مثبتــی برای مردم و
اقشار فرودست داشته باشد. اما اگر دولت در عمل
به تعهداتش شکســت بخورد که احتمال این یکی
بیشــتر است، دوباره فاجعه سال های ۹۶ و ۹۷ رقم
خواهد خورد. در آن ســال با وجود آنکه شــرایط
برجام وجود داشت و مشکلات تحریمی امروزه نیز
در میان نبود، در نهایت وارد کنندگان نتوانســتند
بــه تعهدات خود عمل کنند و یــک عده به زندان
افتادند. امروزه دولت در حالی این همه شــخص را
ثبتنام کرده که برعکس آن سال، هیچ خودروساز
معتبری در دنیا حاضر نیســت با مــا کار کند. به
همین دلیل نیز ۱ ســال طرح واردات عقب افتاد،
چون ارز لازم هم تامین نشــد و در حال حاضر هم
فروش نفت کاهش یافته است.
وی افــزود: لذا در ۳ ماه آینــده دولت در یک قمار
بزرگ شــرکت خواهد کرد. اگــر در این قمار ببازد
فقــط پول از دســت نــداده بلکه مســئله به یک
آبروریزی بزرگ ختم خواهد شــد. به نظر می رسد
طــرح واردات خودرو تنها زمانی میتواند کاملا ً و با
موفقیت و بدون مشکل تحقق یابد که برجام محقق
شود و تحریمها لغو گردد. چگونه میخواهند ۱۰۰
هزار خودرو آن هم در این زمان محدود وارد کنند.
در ســالهای ۹۶ و ۹۷ قریــب ۲۰ هزار خودرو در
گمــرکات وجود داشــت و با این وجــود هم طرح
شکست خورد، الان که خودوری نیز به آن صورت
وارد نشــده بر اساس کدام پشتوانه چنین قولهای
بزرگی به مردم دادهاند؟
کاکایی با اشــاره به مســئله ارزبری واردات خودرو
گفت: اگر برجام درست نشود، چون ارز بری واردات
و خودروسازی افزایش یافته، حتما ً در مسئله تامین
ارز برای واردات این تعداد خودرو و حتی ســاخت
خودروی داخلی مســئله و چالش به وجود میآید،
در حــال حاضر ارزبری خودروســازی داخلی به ۶
تا ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رســیده است که
مبلغ بالایی است. این ارزبری باعث میشود قیمت
ارز بالاتــر رود و در نتیجه واردات خودرو به معنی
بالا رفتن بیشــتر قیمتهای برای مردم تنگدست
است. از سوی معلوم نیست قرار است چه خودروی
به مردم تحویل دهند. خــود آقای مصباحی مقدم
گفتهاند این معامله از نظر شــرعی مشکل دارد، هر
چند وزارت صمــت زرنگی کرده و اعلام نموده که
هنوز معاملهای شکل نگرفته است. البته در نهایت
ایــن احتمال هم وجود دارد کــه بانکها به مردم
بگویند بیایبد پولهایتان را با بهرهاش پس بگیرید
رشدقارچگونه
شرکتهایپیشفروشخودرو
داستان فعالیت شــرکت های پیش فروش خودرو
در سطح استان قزوین به مراحل خطرناکی رسیده
و در صورتی که هرچه ســریعتر از نفوذ بیشتر این
مجموعه ها جلوگیری نشــود، شــاهد رقم خوردن
اتفاقات تلخی آن هم در شــرایط اقتصادی کنونی
خواهیم بود.
این روزها فعالیت شرکت های پیش فروش خودرو
و ســودهای عجیب و غریب آن ها، نُقل بســیاری
از محافل در قزوین و شــهرها و روســتاها و حتی
استانهای اطراف شده است.
هیجــان کاذب بخشــیدن به اخبار ایــن پدیده و
صحبت کردن از رقم های کلان و رویایی، ســبب
شــده افراد زیادی بدون کســب اطلاعات کافی از
قانونی یا غیرقانونی بودن این مراکز و نحوه کار آن
ها، اسیر اژدهای طمع شوند و داشته و نداشته خود
را در معرض نابودی قرار دهند.
در حالی کــه در موارد زیادی، تجربه نشــان داده
«ناآگاهی، طمع و اعتماد بیجا» خســارات جبران
ناپذیــری را به دنبــال دارد، همچنان شــاهد آن
هستیم افرادی برای یک شــبه پولدار شدن، وارد
بازی می شــوند که ســکانس پایانی آن را باید در
راهروهای دادگســتری و مراجع قضایی جســتجو
کرد.
طی سالهای اخیر، بیشتر شرکت های پیش فروش
خودرو فعالیت خود را در تاکستان کلید زدند و در
ادامه به ســایر نقاط نفوذ کردند. افزایش چشمگیر
این مراکز در این شهرســتان روند نگران کننده ای
به خود گرفته تا جایی که اخیرا دادستان تاکستان
اعلام کرد بیش از ۱۸ مجموعه مانند پیتزا فروشی
و عطــاری که اقــدام به پیش فــروش خودرو می
کردند، شناسایی و پلمب شدند.
همانطور که گفته شد سوءاستفاده از ناآگاهی مردم
و ارائه وعده های رنگارنگ از جمله راهکارهای این
مجموعه ها برای جذب سرمایه افراد و کلاهبرداری
از آن هاســت که تاثیرات ایــن اقدامات غیرقانونی
را در تاکســتان بیش از هرجــای دیگری می توان
مشاهده کرد.
خبرنگار فارس برای بررسی میدانی فعالیت شرکت
هــای پیــش فروش خــودرو و شــرایط آن ها در
تاکستان، راهی این شهر شــده است. «تاکستان»
شــهری واقع در ۴۰ کیلومتری مرکز استان قزوین
می باشــد که باغات انگور و کشــمش های درجه
یک آن در سطح داخلی و خارجی مطرح و مشهور
است.
«چهار راه غفاری» یکی از پرتردد ترین معابر شهر
تاکستان است. به سراغ مردی تقریبا ۴۰ ساله می
روم و از وی نحــوه فعالیــت یکــی از معروفترین
شــرکتهای پیش فروش خودرو را جویا می شوم.
خــود را ســعید معرفی می کند و مــی گوید قبلا
در یــک واحد تولیــدی واقع در شــهرک صنعتی
خرمدشت فعالیت داشته است.
ســعید در رابطه با این شرکت پیش فروش خودرو
می گوید: بعد از صحبت ها و اصرار دوستانم قبول
کردم با فروش پرایدی که داشتم و پس انداز چند
ساله ام، در این شــرکت سرمایه گذاری کنم. الان
ماهانه بیش از حقوق کارخانه ای که می رفتم، سود
می گیرم و به همین دلیل قید کار کردن را زدم.
از او در رابطه با تضامین این شــرکت پرسیدم که
گفت: بعد از اینکه دوســتانم در رابطه با سودهای
ارائه شده توسط این شرکت شنیدم، به تنها چیزی
که فکر نکردم تضامین آن ها بود. پیش خودم گفتم
وقتی همه می روند، من هم بروم.
وی با خنــده ادامه می دهد: مــن هم مثل خیلی
ها شنیده ام که بیشــتر این شرکت ها کلاهبردار
هستند اما چه کنم که سود خوبی می دهند و فعلا
نمی توانم دست از آن بکشم.در ادامه با یک جوان
۲۷ ساله تاکستانی که نامش امیر است همکلام می
شوم. مغازه لباس فروشی دارد و چندماهی می شود
که بخش زیادی از ســرمایه خود را به این شرکت
پیش فروش خودرو سپرده است.امیر می گوید: در
حال حاضر در تاکســتان کمتر خانواده ای هســت
که در این شرکت سرمایه گذاری نکرده باشد. این
خانواده ها روی سود این شرکت حساب زیادی می
کنند و به نوعی با آن زندگی خود را می چرخوانند.
وی اضافه می کند: حرف در مورد این شرکت زیاد
اســت و همه می دانند دیر یا زود مدیران آن یا پا
به فرار می گذارند و یا اعلام ورشکستگی می کنند
اما کار از این کارها گذشــته. مردم فعلا به این فکر
می کنند که سود به نسبت کلان به دست آمده را
چطور خرج کنند. هیچکس نــه به آینده فکر می
کند و نه می خواهد فکر کند.
وارد یک سوپر مارکت می شوم. از مرد فروشنده که
نزدیک به ۵۰ ســال سن دارد، یک آب معدنی می
خواهم. پول آب را که حساب کردم، پرسیدم اوضاع
کاسبی چطور هست؟
فروشــنده که مشــخص بود فهمیده اهل این شهر
نیســتم، می گوید اوضاع کسب و کار خوب نیست
و افزایش قیمت کالاها در کاهش مشتریانش تاثیر
زیادی داشــته است. از او درباره شرکت های پیش
فروش خودرو و نفوذ آن ها در بین مردم تاکســتان
سوال آن می کنم.
کمی فکر می کند و می گوید: این آفت چند سالی
است که تاکستان را درگیر خود کرده و اقتصاد این
منطقه از روال عادی خارج شده است.
وی ادامه می دهد: دیگر مثل گذشــته کســی به
کار کــردن و راه انداختن کســب و کار فکر نمی
کند. از روزی که این شــرکت هــای پیش فروش
خودرو آمدند، هرکس هرچقدر که داشــت به این
ها داد تا چند درصد بیشتر سود بگیرد. نیروی کار
در تاکستان خیلی کم شــده و همه می دانیم این
موضوع چقدر در امروز و فردای شهرمان تاثیرگذار
است اما هیچکس اقدامی نمی کند.
فروشــنده به پسر خود که در گوشــه ای از مغازه
ایستاده اشاره می کند و می گوید: همین آقا فرزاد
ما هم با برادرش من را تحت فشــار گذاشته اند که
مغازه را بفروشم و پولش را به شرکت… ببرم. هرچه
می گویم این ها قابل اعتماد نیســتند گوش نمی
کنند. مانده ام چه کنم. از یک طرف مطمئن هستم
سودی که این شرکت می دهد در حکم ربا است و
از طرفی هم می دانم فعالیت آن ها روزی به پایان
می رسد و خیلی ها متضرر می شوند.
قبــل از حرکــت به ســمت تاکســتان، از یکی از
دوستان، شــماره فردی به نام فرشید را گرفتم که
به موضوع فعالیت شرکت های پیش فروش خودرو
تســلط خوبی داشــت. با او تمــاس گرفتم و یک
ربع بعد در حوالی ســاختمان شهرداری تاکستان
همدیگر را دیدیم.
با توجه به اینکه باید زودتر به قزوین برمی گشتم،
خیلی زود بحث را با فرشــید باز کردم. از فرشــید
پرسیدم افرادی که به شرکت پیش فروش خودرو…
مراجعــه می کنند، اطلاعاتــی در رابطه با بندهای
قرارداد دارند؟
وی در ایــن رابطه می گوید: متاســفانه در فضای
تبلیغاتــی به وجود آمده در رابطه با این شــرکت،
افراد توجه چندانی به اخذ ضمانت های لازم ندارند
و صرفا برای رسیدن به ســود، چشمان خود را به
روی بسیاری از حرف ها و مباحث می بندند.
فرشید اضافه می کند: اگر کسی به دور از هیجانات
متن قرارداد با شرکت… را مطالعه کند، متوجه می
شود که در این نوع قرارداد، بیش از آنکه فروشنده
متعهد شود، خریدار باید تابع باشد. قراردادی که در
حد ترکمنچای می تواند آسیب داشته باشد.
وی در ادامــه مــی گوید: برای مثــال فردی ۵۰۰
میلیون تومان در این عنوان تحت عنوان مشارکت،
ســرمایه گذاری می کند. قبلا این فرد با این رقم،
قراردادی بــرای دریافت خــودرو منعقد می کرد
و پــس از چندماه(بیــش از موعد توافق شــده در
قرارداد) با دوندگی بســیار به خودرو می رسید. اما
الان دیگر بحث خودرو مطرح نیســت و به افراد از
پولی که آورده اند ســود می دهند. به این صورت
که در پایان هر دوره کاری، شرکت… اعلام می کند
اگر پول خود را خارج نکنید، چند درصد روی سود
قبلــی می گذاریم و افراد هــم که درگیر رقم های
کلان روی کاغذ شــده اند، باز هم فریب می خورند
و ادامه می دهند.
از فرشید می پرسم اگر کسی بخواهد پول خود را از
این شرکت خارج کند، باید چه روندی را پشت سر
بگذارد؟ وی در این رابطه می گوید: شــرکت آنقدر
جلــوی پای افراد پیشــنهادات فریبنده می گذارد
که طرف نمی تواند از آن ســود چشم پوشی کند.
به فرض اگر فردی از ایــن مرحله هم بگذرد برای
خروج از شــرکت باید دو کار انجام دهد. این فرد یا
باید کســی را به اندازه پول خود وارد چرخه کند یا
اینکه برای رسیدن به کل پول، چند ماه صبر کند.
در این مــورد در پایان هر دوره، ۱۰ درصد پول به
طرف داده می شــود. یعنــی ده دوره باید به اتمام
برسد تا اصل پول و سود آن زنده شود.
از فرشــید خداحافظی می کنم و به قزوین بازمی
گردم. در مســیر بازگشــت به قزوین، با هماهنگی
روابط عمومی اداره کل دادگســتری استان، وقتی
برای مصاحبه تلفنی با دادســتان تاکستان تعیین
می شــود.محمد صمدی دادستان تاکستان در این
گفت و گو با اشــاره به فعالیت شــرکت های پیش
فــروش خودرو در این شهرســتان اظهار می کند:
بعضی از این شــرکت ها دارای مجوز هســتند اما
فعالیت مناسبی ندارند و بسیاری از این شرکت ها
نیز شاید مجوز و پروانه اخذ کرده باشند اما فعالیتی
که انجام میدهند، غیرقانونی است.وی می افزاید:
شــاید نیاز باشد برخی از شرکت های پیش فروش
خودرو در شهرســتان تاکستان مجوز بانک مرکزی
را اخــذ کنند و اگــر بخواهنــد کار لیزینگ انجام
دهند باید از شــرکت لیزینگ، تاییدیه و نمایندگی
داشته باشند که متاسفانه اینگونه نیستند.دادستان
عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان فعالیت بیشتر
شــرکت های پیش فروش خودرو را برخلاف مجوز
آنها ذکر و با اشــاره به شناسایی و پلمب ۱۸ مکان
ثبت نام برای پیش فروش خودرو طی سه ماه اخیر،
ادامه میدهد: از جمله اماکنی که در آن ها ثبت نام
ها انجام میشده میتوان به مغازه ساندویچی، بیمه
آسیا، شرکت متروکه و… اشاره کرد.
<div id=”div_eRasanehTrustseal_87340″></div>
<script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(87340, false);</script>